top of page
Spice Branding logo (blauw/oranje)

HOE BEPAAL JE EEN MERKIDENTITEIT?

  • Foto van schrijver: Laura Kolk
    Laura Kolk
  • 27 okt
  • 4 minuten om te lezen

Een merkidentiteit bepalen die echt verschil maakt? Een goede brand identity is duidelijk, krachtig, consistent en “sticky”. Jouw klanten kunnen zich hiermee identificeren. Onmisbaar voor het succes van jouw merk? Absoluut! Zelf een sterke merkidentiteit bepalen? Let’s go!   


Branding

WAT IS EEN MERKIDENTITEIT OF BRAND IDENTITY?

Net zoals jij een unieke persoonlijkheid hebt, heeft ook een merk behoefte aan een sterke identiteit. Een merkidentiteit is de volledige presentatie van jouw merk aan de markt of de consument. Het zegt iets over de identiteit van je merk, de merkwaarden en de cultuur. Een brand identity bestaat dan ook uit verschillende onderdelen die je kunt zien en kunt voelen.


ZICHTBARE ONDERDELEN VAN EEN MERKIDENTITEIT

De visuele aspecten van een brand identity zijn natuurlijk de merknaam, het beeldlogo, de kleuren die je gebruikt en het lettertype. Ook de stijl van de afbeeldingen en het webdesign maken deel uit van jouw merkidentiteit. Met een goede identiteit weet de doelgroep bij het zien van een illustratie, een kleurenschema of lettertype direct dat het over jouw merk gaat.


Beeldlogo en merknaam

Het logo en de merknaam zijn vaak het eerste waar je aan denkt bij het ontwikkelen van een merkidentiteit. Het moet pakkend zijn, iets vertellen over jouw merk en natuurlijk uniek zijn.


Kleurenpallet

Naast het beeldlogo en de merknaam maken ook de kleuren die je consistent gaat gebruiken onderdeel uit van de merkidentiteit. Natuurlijk moeten de kleuren passen bij het merk of het product. Hoewel kleuren zichtbaar zijn, spelen ze ook in op “moods” en emoties bij de doelgroep. Dit kun je positief voor je laten werken door klantgedrag te beïnvloeden.

 

Tone of voice

Consistentie is key, maar dat geldt ook voor de manier van communiceren. Een sterke brand identity staat of valt ook met een goede tone of voice. Deze past bij jouw merk en wordt consequent doorgevoerd. Via de socials en de website, maar ook in de manier waarop je klanten te woord staat. Niet alleen persoonlijk, maar zeker ook in woordelijke communicatie.      


Lettertype en afbeeldingen

Net zoals de kleuren en het logo van je merk, moet je bij het bepalen van jouw merkidentiteit ook nadenken over het lettertype. Deze moet aansluiten bij de waarden van jouw merk of bedrijf. Het moet consequent worden doorgevoerd in al je merkuitingen en in het webdesign.


Ook de afbeeldingen en beelden die je merk naar buiten brengt moeten één vaste stijl hebben. Zo kan flat-lay beeldgebruik bijvoorbeeld typerend zijn voor jouw bedrijf of merk.


Branding gemaakt door Spice Branding

VOELBARE ONDERDELEN VAN EEN BRAND IDENTITY

Aspecten die de consument kan voelen en ervaren zijn de visie en missie van een merk. Wat draag je uit? Waar sta je voor en waarom is juist jouw merk beter dan die van de concurrent? Ook de manier waarop jouw merk communiceert valt onder brand identity. Hoe spreek je de klant aan? Aan welke woord- en schrijfstijl kunnen zij jouw merk herkennen?


Merkwaarden of visie en missie

Een brand identity bepalen doe je door na te denken over de visie en de missie. Dat zijn merkwaarden die ertoe doen. Niet alleen voor jou als ondernemer, maar zeker ook voor jouw doelgroep. Waarom is jouw merk het meest geschikt en waar staat het voor? Een sterke identiteit ademt de visie en missie van een merk en stroomt door de aderen van je bedrijf. 


WAAROM IS EEN STERKE IDENTITEIT BELANGRIJK?

Veel naamsbekendheid? Check! Loyale klanten die terug blijven komen? Zeker! Meer klantvertrouwen opbouwen? Absoluut! De concurrentie de deur wijzen? Yes, sir!


Maakt het bovenstaande jouw checkbox compleet? Dan is een sterke merkidentiteit ontwikkelen een must-do. Brand identity helpt je bij het opbouwen van naamsbekendheid, maar ook bij het creëren van loyale en terugkerende klanten. Een goede merkidentiteit bepalen draagt daarnaast ook bij aan het klantvertrouwen en de geloofwaardigheid.


Maar er is meer … veel meer


Een sterke identiteit die je consistent gebruikt, zorgt ervoor dat de doelgroep jouw merk direct herkent. Bijvoorbeeld bij het zien van een afbeelding, het logo of het kleurenpalet. Deze herkenning verbetert ook jouw marketingstrategie. Social media campagnes of advertenties worden effectiever, evenals de reis die klanten afleggen voordat ze overgaan tot een aankoop. Deze herkenning maakt de customer journey korter en succesvoller.


Logo ontwerp op iPad door Spice Branding

CHECKLIST: ZO CREËER JE EEN STERKE IDENTITEIT VOOR JOUW MERK

Jij hebt er al één, maar ook jouw merk kan wel een goede persoonlijkheid gebruiken. Met deze checklist zet je een eerste stap naar het opbouwen van een sterke brand identity. Onder andere door het onderzoeken van de merkwaarden, de markt en de doelgroep.


●      Merkwaarden bepalen: de visie en de missie van je merk zijn de merkwaarden. Onderzoek waar jouw merk voor staat en vooral ook welke waarden je wilt laten zien.


●      Markt en doelgroep onderzoeken: waarin kan jouw merk zich onderscheiden? Onderzoek wat de Unique Selling Points (USP's) zijn van jouw bedrijf, maar denk ook na over de dingen die een obstakel kunnen zijn. Definieer ook wie jouw doelgroep is, en belangrijker nog, hoe jouw merk ze kan helpen bij de problemen die ze vaak ervaren. 


●      Huisstijl ontwikkelen: zodra je weet wat de merkwaarden zijn en welke doelgroep je wilt aanspreken, ga je aan de slag met het creëren van een pakkend logo, een merknaam, de kleuren die daarbij passen en de stijl waarmee je wilt communiceren met je klanten. Daarbij is het lettertype van belang, maar zeker ook de tone of voice.


En nu? Zodra je de bovenstaande stappen hebt doorlopen, ben je écht al een eind op weg in het bepalen van een sterke merkidentiteit. Hierna is het natuurlijk belangrijk om de branding consistent te hanteren in alles wat jouw merk uitdraagt, zowel online als offline.


Is jouw merk al liefde op het eerste gezicht of voel je een kleine identiteitscrisis aankomen? Geen paniek. Spice Branding neemt het vanaf hier graag van je over met krachtige ideeën. Plan je online kopje koffie in!




 
 
bottom of page